image description image description

Archives : Ressources

Les phénomènes étranges

This lesson plan aims to engage Post-Intensive French learners in exploring the topic of “les phénomènes étranges” through various interactive activities. By incorporating reading, listening, and speaking exercises, students will improve their language skills while learning about intriguing and mysterious phenomena. The mix of group discussions, games, and individual tasks will make the lessons enjoyable and effective in reinforcing French language abilities.

  • 7ᵉ année

La résolution des équations radicales

This bundle will work through how to solve radical equations with a single radical, two radicals, verifying solutions, and extraneous solutions. There are opportunities for guided and independent practice. There is an exit slip that can be used as either a formative or summative check on the outcome. 

  • 11ᵉ année

L'autonomie et la gouvernance

This bilingual lesson explores treaty relationships in Canada, covering historical and contemporary issues. It highlights Western perspectives versus Indigenous perspectives, encouraging critical analysis. Through reading and analyzing relevant documents, discussing resource materials, and answering guiding questions, students gain insight into Indigenous experiences. Topics include Peace and Friendship Treaties and Numbered Treaties.

  • 9ᵉ année

La surface des prismes rectangulaires

Ce module d’apprentissage explore le concept de surface et la façon de calculer la surface des prismes rectangulaires droits et de dessiner des développement pour ces types de prismes. Les élèves utiliseront leurs connaissances sur les prismes rectangulaires, l’aire de surface et les développement pour réaliser un projet de construction d’une boîte pour un objet de leur choix.

  • 7ᵉ année

Mener un sondage

Les élèves réfléchissent de manière critique aux biais des enquêtes et construisent leurs propres questions et réponses grâce à des techniques d’apprentissage coopératif. Après avoir évalué les avantages et les inconvénients des enquêtes et des recensements par le biais d’une activité expérimentale, les élèves apprennent à présenter au mieux les données dans le cadre d’une leçon basée sur l’enquête.

  • 6ᵉ année
  • 7ᵉ année
  • 8ᵉ année

Jeu de langage

Cet ensemble de ressources offre aux apprenants la possibilité d’explorer plusieurs langues, tout en favorisant la curiosité et l’engagement dans leurs communautés locales.

  • Maternelle
  • 1ʳᵉ année
  • 2ᵉ année

Rôle du paysage et de l'environnement physique

Cette leçon se concentre sur les questions clés concernant les relations de traité au Canada en discutant des questions historiques et contemporaines. Les perspectives occidentales par rapport aux perspectives indigènes sont mises en évidence, ce qui favorise l’analyse critique. La lecture et l’analyse de documents pertinents, la discussion de documents de référence et la réponse à des questions directrices favorisent la compréhension des expériences indigènes. En utilisant une carte ancienne et une carte politique contemporaine, les élèves démontrent leur capacité à identifier et à localiser les provinces et les territoires couverts par différents traités autochtones, ce qui favorise la compréhension du contexte historique et géographique de ces accords.

  • 9ᵉ année

Politique d'assimilation : Pensionnats indiens et externats

First Nations Perspectives Modules are primarily designed to support teachers in implementing the Canadian Identity Grade 9 Social Studies Curriculum. Specifically, these modules provide an opportunity both to expand understandings of First Nations peoples’ experiences within the Atlantic Maritime region and to highlight First Nations’ rich history, culture, language, and knowledge. Students will have an opportunity to demonstrate understanding of First Nations history, culture, and the enduring impact of colonization and genocide in Canada.

  • 9ᵉ année

Une brève histoire : Les anciens combattants autochtones canadiens : Crise et conflit

First Nations Perspectives Modules are primarily designed to support teachers in implementing the Canadian Identity Grade 9 Social Studies Curriculum. Specifically, these modules are an opportunity to both expand understandings of First Nations peoples’ experiences within the Atlantic Maritime region and to highlight First Nations’ rich history, culture, language, and knowledge. As a result, in utilizing these modules to enhance classroom practice, students will have an opportunity to demonstrate understanding of First Nations history, culture, and the enduring impact of colonization in Canada.

  • 9ᵉ année

Exploration de l'espace

Students will examine reasons why we explore space, especially for discovering new habitats that could sustain life. Pupils will then investigate variables that must be considered while designing their own habitat on Mars. Throughout the unit, they are encouraged to reflect on how the challenges and constraints involved in space colonization and exploration develop human ingenuity.

  • 8ᵉ année

Démontrons l'égalité

Students will engage in a three-part lesson through guided inquiry, which encourages them to explore the meaning of equality through concrete, pictorial and symbolic representations.

  • 6ᵉ année
  • 7ᵉ année
  • 8ᵉ année

L'histoire cachée du hockey

This unit examines the Black experience through discrimination and racism in hockey. Students will look at how history records the growth of hockey in Canada through a predominantly white lens while erasing the contributions of Black and racialized peoples.

  • 6ᵉ année
  • 7ᵉ année
  • 8ᵉ année